2024 – Vol 9 No. 2
Volume 9, Number 2
Ansgar Zerfass, prof. dr.
Daniel Ziegele, dr.
Stefan Stieglitz, prof. dr.
Sünje Clausen
hrv. Istraživanje trendova u upravljanju komunikacijama: Uvođenje interdisciplinarnog pristupa temeljenog na metodologiji predviđanja budućnosti
engl. Trend Research in Communication Management: Introducing an Interdisciplinary Approach Based on Futures Research Methodology
Sažetak: Dinamične promjene u organizacijama i njihovim okruženjima nude višestruke prilike za voditelje komunikacija ako mogu predvidjeti gdje bi njihovi profesionalni savjeti i usluge mogli biti potrebni. Rano steći takve uvide nije nimalo lako. Studije poznatih trendova nastoje otkriti ono što je već poznato na terenu, dok se akademska istraživanja uglavnom bave produbljivanjem znanja o sadašnjim i prošlim praksama. Ovaj članak pokazuje kako se jaz može zatvoriti uvođenjem novog pristupa identificiranju trendova u komunikacijskom upravljanju. Predloženi metodološki pristup kombinira sustavnu analizu razvoja društva, menadžmenta i tehnologije s procjenama istraživača iz različitih disciplina i voditelja komunikacija. Pristup je do danas primijenjen u četiri uzastopna projekta istraživanja trendova. Doprinosi korpusu znanja u upravljanju komunikacijama i korporativnim komunikacijama te omogućuje znanstvenicima i praktičarima da iznova pogledaju potencijalne koncepte i teme za prijenos znanja i kontinuirano obrazovanje.
Ključne riječi: umjetna inteligencija, komunikacijski menadžment, komunikacijska strategija, korporativne komunikacije, donošenje odluka, digitalizacija, istraživanje budućnosti
Abstract: Dynamic changes in organizations and their environments offer multiple opportunities for communication leaders if they are able to anticipate where their professional advice and services might be needed. Gaining such insights early on is by no means easy. Known trend studies tend to uncover what is already known in the field, while academic research is mainly concerned with deepening knowledge on current and past practices. This article shows how this gap can be closed by introducing a novel approach to identifying trends in communication management. The proposed methodological approach combines a systematic analysis of developments in society, management, and technology with the assessments of researchers from different disciplines and communication leaders. The approach has been applied in four consecutive trend research projects to date. It contributes to the body of knowledge in communication management and corporate communications and allows scholars and practitioners to take a fresh look at potential concepts and topics for knowledge transfer and continuous education.
Keywords: artificial intelligence, communication management, communication strategy, corporate communications, decision-making, digitalization, futures research
Anita Šulentić, doc. dr. sc.
Cvita Tudorović
hrv. Djelatnici u konvergiranom radijskom okolišu
engl. Employees in a Converged Radio Environment
Sažetak: Digitalna transformacija omogućila je radijskom mediju snažan iskorak u distribuciji produkciji multimedijskog sadržaja. Ipak, nedvojbeno je da većinu radijskih sadržaja još uvijek proizvode stvarne osobe, a ne tehnologija ili umjetna inteligencija. Polazišno istraživačko pitanje ovog rada bilo je kakve vještine, znanja i obrazovne kvalifikacije preferiraju poslodavci pri zapošljavanju novih radijskih djelatnika. Istraživački fokus dodatno se usmjerio na radijske digitalne inačice. Provedeno kvalitativno istraživanje oslonilo se na polustrukturirane intervjue na ekspertnom uzorku od pet glavnih urednika najslušanijih FM radija na području Grada Zagreba. Nalazi pokazuju da urednici preferiraju djelatnike koji imaju vještinu višezadaćnosti pri čemu su obrazovne kvalifikacije dobrodošle, ali ne i ključne za zapošljavanje. Očekivanja poslodavaca su razumljiva jer usprkos analognoj distribuciji, radio kao medij funkcionira u konvergiranom okolišu. Upravo stoga treba „konvergirane“ djelatnike – osobe koje razumiju pravila digitalnog medijskog okoliša. Međutim, nudi li hrvatsko tržište rada takvu vrstu djelatnika? Ovaj rad ponovo aktualizira pitanje obrazovanja budućih medijskih djelatnika.
Ključne riječi: digitalni okoliš, djelatnici, konvergencija, obrazovanje, radio, višezadaćnost
Abstract: The digital transformation has enabled radio to take significant strides forward in the distribution and production of multimedia content. However, it is evident that most radio content is still produced by real people, not by technology or artificial intelligence. The primary research question of this paper investigates what skills, knowledge, and educational qualifications employers prioritize when hiring new radio employees. The research focus also extends to digital versions of radio. This qualitative study is based on semi-structured interviews with five chief editors from the most popular FM radio stations in Zagreb. Findings indicate that editors value multitasking skills in employees, while educational qualifications are considered beneficial but not essential for employment. Employers’ expectations are understandable, as despite analog FM distribution, radio operates within a converged media environment, requiring “converged” employees who understand the dynamics of digital media. But does the Croatian labor market provide such employees? This paper raises, once again, the issue of education for future media professionals.
Keywords: convergence, digital envireducation, employees, multitasking, radio
Filip Mustapić
Krešimir Dabo, doc. dr. sc.
hrv. Eurovizija i društvene mreže
engl. Eurovision and Social Networks
Sažetak: Ovaj rad ima za cilj, kroz analizu sadržaja i anketni upitnik, analizirati na koji se način Eurovizija, kao veliki televizijski spektakl, predstavlja na društvenim mrežama, koji su načini komunikacije na društvenim mrežama te istražiti kako ta komunikacija utječe na ciljanu publiku. Istraživački dio rada fokusira se na analizu sadržaja službenih profila Pjesme Eurovizije na digitalnim platformama i to profil na društvenoj mreži Facebook, Instagram, Twitter i Tik Tok. Analizirani su različiti aspekti komunikacije, uključujući vrste i oblik objava, stupanj interaktivnosti publike, te količina multimedijalnih sadržaja. Anketni upitnik je proveden kako bi se dobili uvidi u stavove i mišljenja korisnika društvenih mreža u kontekstu praćenja Eurovizije. Rezultati istraživanja pokazali su da društvene mreže igraju ključnu ulogu u promociji i održavanju interesa za Euroviziju. Publika koristi društvene mreže ne samo za informiranje o događaju, već i za interakciju s drugim gledateljima te izražavanje svojih mišljenja i stavova. Digitalna komunikacija omogućava dublje uključivanje publike, stvarajući osjećaj zajedništva i zajedničkog doživljaja događaja. Zaključno, rad ističe važnost digitalne strategije u organizaciji velikih televizijskih događaja poput Eurovizije.
Ključne riječi: Eurovizija, televizija, spektakl, društvene mreže, digitalna komunikacija
Abstract: This study aims to analyze how Eurovision, as a major spectacle, is presented on social media through content analysis and a survey questionnaire. It examines the modes of social media communication related to Eurovision and investigates how this televised communication impacts its target audience. The research focuses on content analysis of the official profiles of the Eurovision Song Contest across digital platforms, including Facebook, Instagram, Twitter, and TikTok. Various aspects of communication are analyzed, such as post types and formats, levels of audience interactivity, and the prevalence of multimedia content. Additionally, a survey questionnaire was conducted to gather insights into social media users’ attitudes and opinions in the context of following Eurovision. Results indicate that social media plays a crucial role in promoting and sustaining interest in Eurovision. The audience uses these platforms not only to obtain event-related information but also to engage with other viewers and express their opinions and attitudes. Digital communication fosters deeper audience engagement, cultivating a sense of community and shared experience. In conclusion, the study underscores the importance of a digital strategy in organizing large-scale television events like Eurovision.
Keywords: Eurovision Song Contest, television, spectacle, social media, digital communication
Alam Mahadika
hrv. Politička propaganda: Indonezijski komunizam i antikomunizam u masovnim medijima
engl. Political Propaganda: Indonesian Communism & Anti-Communism in the Mass Media
Sažetak: Nakon indonezijske reformacije, komunistička i antikomunistička propaganda vodile su međusobne rasprave, a digitalizacija masovnih medija omogućila je brzinu prenošenja propagande, pa ovo istraživanje ističe kako se komunizam još uvijek često pojavljuje u indonezijskim masovnim medijima. Za potrebe istraživanja prikupljeno je 260 vijesti čiji su podaci obrađeni s pomoću softvera NVivo Pro i RStudio. Korištene su metode rudarenja teksta i latentne Dirichletove alokacije (LDA) te su se analizirali podaci koristeći alate kao što su Strip Plot, Scatter Plot, Timeline i Word Frequency. Rezultati ovog istraživanja zaključuju da je u posljednjih nekoliko godina u Indoneziji antikomunistička propaganda postala irelevantna i više nije zabrinjavajuća. Analiza vremenskog slijeda otkriva da se antikomunistička propaganda dosljedno događa u rujnu i listopadu svake godine. Čak i narativi koji se ponavljaju igraju ulogu u propagandi. Komunistička propaganda se kroz analizu učestalosti riječi, narativa vijesti o marksizmu i likovima indonezijskog komunističkog pokreta pratila i kroz izvješća o komunističkim masakrima i kršenjima ljudskih prava s kraja 2023., a kojima je indonezijska vlada pružila pristup.
Ključne riječi: propaganda, politika, komunizam, antikomunizam, masovni mediji
Abstract: After the Indonesian reformation, communist and anti-communist propaganda debated each other, and the digitalization of mass media enabled the speed of propaganda transmission, so this research points out that communism still often appears in Indonesian mass media. For the purposes of the research, 260 news items were collected, the data of which was processed using NVivo Pro and RStudio software. Text mining and Latent Dirichlet Allocation (LDA) methods were used and data were analyzed using tools such as Strip Plot, Scatter Plot, Timeline and Word Frequency. The results of this research conclude that in the last few years in Indonesia, anti-communist propaganda has become irrelevant and is no longer a concern. Analysis of the time sequence reveals that anti-communist propaganda consistently occurs in September and October each year. Even repetitive narratives play a role in propaganda. Communist propaganda was tracked through analysis of the frequency of words, news narratives about Marxism and figures of the Indonesian communist movement, and through reports on communist massacres and human rights violations from the end of 2023, to which the Indonesian government provided access.
Keywords: propaganda, politics, communism, anti-communism, media mass
Šimun Mihanović Ijevljev, doktorand
Tijana Vukić, izv. prof. dr. sc.
hrv. Analiza političkoga diskursa na službenim Facebook profilima kandidata za gradonačelnika Splita tijekom drugoga kruga izborne kampanje 2021. godine
engl. Analysis of Political Discourse on the Official Facebook Profiles of Split Mayoral Candidates During the Second Round of the 2021 Election Campaign
Sažetak: Posljednjih godina se politički akteri diljem svijeta svrhovito koriste društvenim mrežama za obraćanje simpatizerima, ali i općoj javnosti, jer masovni mediji njihove objave redovito posreduju svojim publikama te ih počesto prenose i u izvornome obliku. U Hrvatskoj su istraživanja takvih pojava deficitarna pa ovim radom nastojimo doprinijeti raspravi o toj temi. Ovaj kvalitativni rad proučava upotrebu diskurzivnih tehnika u objavama na službenim Facebook profilima Ivice Puljka i Vice Mihanovića tijekom 14 dana drugoga kruga izborne kampanje za gradonačelnika Splita 2021. godine. Polazeći od teorije medijske agende, metodom analize političkoga diskursa obuhvaćene su objave isključivo povezane s izbornom kampanjom (N = 42). Analiza je provedena na temelju autorske kodne matrice izrađene prema van Dijkovim (1997) argumentacijskim strategijama. Rezultati pokazuju da su se kandidati koristili manipulacijom, ključnim riječima, isticanjem političkih vrijednosti te manifestnim i latentnim ideološkim komponentama u porukama, čime je postavljanje medijske agende u političke svrhe potvrđeno kao ključna namjera njihove komunikacije.
Ključne riječi: analiza političkoga diskursa, Facebook, izborna kampanja u Splitu, medijska agenda, politička komunikacija
Abstract: In recent years, political actors worldwide have purposefully utilized social networks to address their supporters and the general public, as mainstream media regularly transmit their posts to their audiences and often relay them in their original form. Such research is lacking in Croatia, so this study aims to contribute to the discussion on this topic. This qualitative study examines the use of discursive techniques in posts on the official Facebook profiles of Ivica Puljak and Vice Mihanović during the 14 days of the second round of the mayoral election campaign for Split in 2021. Drawing on the media agenda theory, the political discourse analysis method covered posts exclusively related to the election campaign (N=42). The analysis was based on an author-developed coding matrix based on van Dijk’s (1997) argumentation strategies. The results indicate that the candidates utilized manipulation, keywords, the highlighting of political values, manifest and latent ideological components in their messages, thus confirming the media agenda setting for political purposes as a critical intention of their communication.
Keywords: election campaign in Split, Facebook, media agenda, political communication, political discourse analysis